واترمارک چیست؟ ثبت واترمارک بر روی فاکتور فروش

ثبت واترمارک بر روی فاکتور فروش در سامانه فاکتور آنلاین

انتشار توسط رضا صادقی 1400/04/02

واترمارک (Watermark) ساده‌ترین روش برای حفظ اعتبار و نام‌ونشان در دنیای وسیع اینترنتی و غیراینترنتی است.

 

واترمارک بر روی فاکتور فروش نیز از اهمیت ویژه برخوردار است و از دستکاری فاکتور یا کپی و سو استفاده از فاکتور توسط دیگران و مشتری جلوگیری میکند.

سامانه فاکتور آنلاین امکان ثبت واترمارک بر روی فاکتور های صادر شده را فراهم کرده است.

نمونه واترمارک ثبت شده رو فاکتور

گسترش سیستم‌های چندرسانه‌ای و استفاده از شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت، دسترسی به اطلاعات دیجیتال و کپی‌برداری از آن‌ها را به‌آسانی ممکن کرده است. همۀ این‌ها نیاز به حفاظت از کپی‌رایت رسانه‌های دیجیتالی مختلف مانند تصویر، ویدئو و... را به وجود آورده است.

بنابراین مسئلۀ حفاظت از داده‌ها در مقابل کپی‌برداری و جعل، اهمیت فراوانی دارد. از بین روش‌های حفاظت از داده می‌توان به استفاده از واترمارکینگ و روش‌های مختلف رمزنگاری اشاره کرد.

دیجیتال واترمارک یا سایه‌گذاری دیجیتالی (Digital Watermark) یعنی اضافه‌کردن یک ساختار مرئی یا نامرئی به تصاویر و مارک‌دارشدن آن‌ها.


 

چرا واترمارک اهمیت دارد؟

  • حفظ قانون کپی‌رایت: اگر ما عکاس یا طراح یک تصویر هستیم، معمولاً نام، امضا یا آرم خودمان را روی اثرمان حک می‌کنیم تا نشان دهیم صاحب اصلی این تصویر ماییم. بنابراین اثر ما هرکجا که منتشر شود، مخاطبان متوجه می‌شوند که آن تصویر از کجا آمده و استفاده از آن بدون اجازۀ ما مشکل قانونی خواهد داشت. (برعکس کشورهای دیگر، قانون کپی‌رایت در ایران به‌صورت جدی رعایت نمی‌شود و رعایت آن صرفاً کاری اخلاقی به حساب می‌آید.) بنابراین وجود واترمارک به‌نوعی نشان‌دهندۀ اعتبار اثر است.
  • حفاظت از داده در مقابل هکرها: با ذخیره‌سازی اطلاعات به‌صورت واترمارک‌شده، حتی اگر هکرها به اطلاعاتمان دسترسی پیدا کنند، امکان سوءاستفاده از تصاویر یا اطلاعات وجود ندارد.
  • تبلیغات و برندینگ: واترمارک‌کردن لوگو یا نام تجاری‌مان روی تصویر، روشی مؤثر در تبلیغ برند یا وب‌سایت ماست. با وجود شبکه‌های اجتماعی و قابلیت بازنشر تصاویر، به‌نظر می‌آید وجود واترمارک بیش از پیش اهمیت پیدا کرده باشد. به همین خاطر، اگر تصویری از جانب شخصِ ما یا شرکت ما با افراد زیادی به اشتراک گذاشته می‌شود، بهتر است نام و نشان ما را هم به همراه داشته باشد تا خودش به‌تنهایی کار تبلیغات و پروموت ما را انجام دهد.